Antoni Poveda va encapçalar la llista del PSC a l'Ajuntament de Sant Joan Despí que fa un any va guanyar les Eleccions Municipals amb una clara majoria absoluta. El govern municipal treballa en aquesta nova legislatura per impulsar el transport públic, l'aparcament i l'habitatge protegit. De moment, en un any es comencen a veure els frutis d'aquesta feina. L'alcalde de Sant Joan Despí ens ha obert les portes del seu despatx per repassar l'últim any i mirar cap al futur.
Ha passat poc més d’un any des de les Eleccions Municipals, quin balanç fa dels primers dotze mesos de mandat?
“En aquest primer any hem començat a posar les bases de grans actuacions que aviat seran realitat. D’aquí poc tindrem el projecte definitiu per poder començar a construir la nova biblioteca i centre cultural del barri Centre; s’ha començat a treballar en la recuperació del riu, on ja s’ha obert un camí que permetrà posar la ribera del Llobregat més a l’abast de la ciutadania; s’ha donat un fort impuls a la política d’habitatge protegit, amb dues promocions en construcció i altres quatre que en els propers mesos es començaran a fer; en pocs dies començarà la construcció de la nova escola la Unió; abans que acabi l’any tindrem en funcionament la nova Àrea de Serveis a la Persona i els nous locals de la Policia Local, que permetran millorar el servei que des de l’Ajuntament donem a la ciutadania; s’han remodelats carrers com el d’Extremadura i la plaça d’Espanya... crec que podrem assolir, sense problemes, els compromisos adquirits amb la ciutadania”
Quins són el reptes de Sant Joan Despí pel que fa a la mobilitat?
“Sant Joan Despí fa anys que treballa per millorar la mobilitat urbana. Per això s’ha potenciat el transport públic, augmentat les línies i les freqüències dels autobusos (s’ha creat una nova línia, la L-77, que connecta amb Sant Boi i l’aeroport); s’han posant en servei les línies de tramvia, a les quals vull augmentar la freqüència, i ja es treballa en l’arribada del metro. Tot dintre d’un sistema tarifari integrat que el fa competitiu. Però la mobilitat va més enllà. Moure’s per la ciutat a peu i en bicicleta és una alternativa que volem potenciar. Per això seguim fent carrils bici (som una de les ciutats metropolitanes amb més quilòmetres), ara estem treballat en l’arribada del sistema ‘bicing’ i prioritzem el pas dels vianants en les reformes urbanístiques de carrers i places”.
Què suposarà l’arribada del metro a la ciutat i de quins terminis estem parlant perquè aquest mitjà de transport sigui una realitat a Sant Joan Despí?
“Actualment s’està revistant el Pla Director d’Infraestructures (PDI) que recull la prolongació de la Línia 3 del metro i també la nova línia Castelldefels-Cornellà. Generalitat i Ministeri de Foment estan realitzant les cates necessàries per fer l’estudi del traçat, que es preveu es presenti en les properes setmanes. Posteriorment s’ha de realitzar el projecte tècnic, tancar el finançament... per poder començar l’obra. Quan aquestes dues línies estiguin en servei, tindrem una millora molt important a la nostra xarxa de transport públic”.
A la nostra societat l’ús del vehicle privat és molt més important que no pas el del transport públic. Creu que la ciutadania fa servir el transport públic suficientment?
“És una tendència que canviarà, n’estic segur. El transport públic, en general, ha millorat d’una forma qualitativa i això farà que molta gent opti per deixar el cotxe a casa. Els projectes que l’he comentat anteriorment ens permetran tenir més opcions i més connexions. La mobilitat del futur passa per una bona xarxa de transport públic, eficient i ecològica, no en tingui cap dubte. I aquest és el nostre objectiu. A més, com podem veure a diari, cada vegada és més difícil aparcar el vehicle privat a les noves ciutats, on els espais d’estacionament són limitats”.
Com a altres ciutats de la nostra comarca, l’aparcament és un dels grans reptes. Quines actuacions hi ha previstes durant els propers tres anys?
“A Sant Joan Despí hem fet dins ara unes 1.500 places d’aparcament públic. Fa uns mesos hem adjudicat les places de l’últim pàrquing de promoció municipal, al carrer de José Agustín Goytisolo. D’aquí pocs dies n’obrim un altre sota el mercat municipal de les Planes –que ajudarà a potenciar el comerç– i també al juliol obrim el concurs per a l’adjudicació de places d’un nou aparcament a la rambla de Josep Maria Jujol, cantonada amb avinguda de Barcelona. A més, estem treballant en la construcció d’un aparcament de 600 places a l’avinguda de Barcelona (zona de les Planes) i un altre amb 400 places sota la nova biblioteca i centre cultural del barri Centre.
Fem una oferta d’aparcament per donar resposta a les necessitats de la ciutat. D’altra banda, com suposo que vostè sap, Sant Joan Despí va ser el primer municipi en regular a través d’una ordenança municipal l’obligació per als promotors de fer dues places d’aparcament per cada habitatge de nova construcció. Som conscients que per tenir els carrers més lliures de cotxes i amb més espai per als vianants hem d’oferir aparcaments”.
Millorar la mobilitat dels peatons també és un dels reptes d’una ciutat saturada de cotxes. Quins carrers seràn remodelats en aquesta legislatura?
“Bé, jo no diria que Sant Joan Despí estigui saturada de cotxes. Patim els efectes de la circulació de vehicles, com a totes les grans ciutats, però el trànsit és generalment fluïd. Ara bé, com deia abans, el nostre objectiu és aconseguir que l’impacte del vehicle sigui cada vegada més petit per al vianant. Per això cada any remodelem algun carrer, en un procés continuat i amb el qual engrandim voreres, suprimim barreres arquitectòniques, millorem l’enllumentat, etc. Després d’Extremadura i la plaça d’Espanya, ara estem treballant al carrer Torrent d’en Negre, al Centre, i després seguiran uns altres: Jacint Verdaguer, Llobregat, Domènec, Joan Maragall i Sant Francesc d’Assís, entre d’altres. A la vegada, treballem en la posada en funcionament dels anomentats ‘camins escolars’, per potenciar que, amb tota seguretat, els nens i les nenes puguin recuperar l’hàbit d’anar caminant a l’escola”.
Quines novetats ha preparat l’Ajuntament per a la festa major d’enguany?
“Per a nosaltres, el més important és aconseguir una festa molt participativa, on la gent tingui a l’abast activitats per a tots els gustos i que convidin a viure la ciutat, a relacionar-se amb els amics, els veïns i la família. És aquest l’esperit de la festa, un esperit cívic i de convivència, i per això, conjuntament amb les entitats, preparem un programa d’activitats que sumen prop d’un centenar de propostes de tot tipus. A més, tenim concerts com els de Pastora o David Civera, un magnífic espectacle de llum i música a la Torre de la Creu, un munt d’activitats infantils, el correfoc, la trobada i cercavila de gegants, el festibal de l’Esbart Dansaire... i, com no, les nostres revetlles de la Nit de Sant Joan, una a cada barri. Aquests dies, del 20 al 24 de juny, val la pena acostar-se a Sant Joan Despí”.